7 Inspiratiebronnen
“Zijn jullie een methodeschool?”
Deze vraag wordt ons vaak gesteld. In Tangram hanteren we niet de principes van één specifieke methode, maar is onze werking gebaseerd op een 7-tal inspiratiebronnen: theoretische en wetenschappelijk onderbouwde modellen die als uitgangspunt dienen om onze werking vorm te geven.
Dalton
Op Tangram werken we volgens een aantal principes uit het Daltononderwijs. In elke unit zitten kinderen van drie opeenvolgende leeftijden samen. Zo leren ze samenwerken en helpen ze elkaar. Dit bevordert niet alleen hun sociale vaardigheden, maar ook hun zelfvertrouwen.
Tijdens Tangramtijd leren we kinderen stap voor stap zelfstandig te werken. Ze krijgen keuzes in hoe en wanneer ze bepaalde taken aanpakken. Daarbij leren ze ook plannen en verantwoordelijkheid nemen, zoals zelf zorgen dat hun werk op tijd klaar is. Samen met de coach reflecteren de leerlingen over hun eigen leerproces. Onze aanpak helpt kinderen om steeds beter te begrijpen wat ze zelf nodig hebben om te groeien en zelfstandiger te worden.
Freinet
In Tangram passen we principes uit het Freinetonderwijs toe om een krachtige leeromgeving te creëren. Vrijheid en verantwoordelijkheid staan centraal: kinderen krijgen de ruimte om keuzes te maken, maar altijd binnen duidelijke structuren en afspraken. Elk kind wordt gezien als uniek, met respect voor zijn of haar eigen tempo en manier van leren. Dit sluit aan bij het Freinetidee dat kinderen hun eigen leerproces mee vormgeven. Daarnaast ligt de focus op gemeenschapsvorming, waarbij de klas fungeert als een leefgemeenschap waarin iedereen verantwoordelijkheid draagt voor het geheel. Onze dagelijkse check-in met de stamgroep, geïnspireerd door de kringgesprekken uit het Freinetonderwijs, biedt ruimte voor het delen van ervaringen, verhalen en ideeën. Dit versterkt niet alleen de communicatie en samenhorigheid, maar legt ook de basis voor betekenisvol leren.
Heppell
Onze leerlingen hebben de gewoonte om hun schoenen uit te trekken vooraleer ze de unit binnengaan. Dit zorgt voor een ontspannen en comfortabele leeromgeving. Onderzoek door Stephen Heppell, een Britse onderwijsvernieuwer en expert in leeromgevingen, wees uit dat het uitdoen van schoenen in de klas daarenboven de concentratie en focus vergroot.
Model van Zimmerman
Zelfregulerend leren is een cyclisch proces waarbij leerlingen hun gedrag, gedachten, gevoelens en motivatie zelf sturen om hun leerdoelen te behalen aan de hand van goed ontwikkelde executieve functies. Door dit proces te doorlopen, ontwikkelen leerlingen belangrijke vaardigheden als zelfreflectie, verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen. Het model van Zimmerman biedt Tangram een houvast om leerlingen hierbij te begeleiden.
Malfait - Breinhelden
Executieve functies zijn de basisvaardigheden in het brein die nodig zijn om gedrag, emoties en gedachten te sturen. Ze vormen als het ware de ‘gereedschapskist’ die kinderen gebruiken om zichzelf te reguleren. In Tangram vertalen we dit naar 10 Tangramkrachten, zoals stopkracht, doekracht en spiegelkracht, die we doelgericht gaan stimuleren doorheen de volledige schoolloopbaan. De theoretische kaders die we hiervoor gebruiken, zijn Breinhelden en het model van C. Malfait. Zij is de auteur van het boek “Groeien in executieve functies. Hoe? Zo!”.
Kunskapsskolan
“Elke leerling is uniek, met eigen ambities en talenten, en vast van plan om iets van het leven te maken”, aldus Kunskapsskolan. Kunskapsskolan, een onderwijsconcept uit Zweden, legt de basis voor gepersonaliseerd samen leren door uit te gaan van het idee dat elke leerling zich in een eigen tempo en op een eigen manier ontwikkelt. Het systeem combineert vrijheid en verantwoordelijkheid, waarbij leerlingen meer controle krijgen over hun leerproces, terwijl ze worden begeleid door hun coaches. Deze aanpak stimuleert motivatie en eigenaarschap, waardoor leerlingen zelfstandiger en doelgerichter leren. Dit principe vormt de grondslag en blueprint voor onze werking, waarin we streven naar een leeromgeving die zowel persoonlijke groei als samenwerking bevordert.
Houtveen - LIST
In Tangram bouwen we vanaf de kleuters aan sterke leesvaardigheden door gebruik te maken van het LIST-programma (Lees Interventieproject voor Scholen met een Totaalaanpak). LIST (ook wel: Lezen IS Tof), ontwikkeld door Thoni Houtveen, is gericht op het verbeteren van leesonderwijs door een geïntegreerde aanpak die technisch en begrijpend lezen combineert. Interactief voorlezen speelt hierin een centrale rol: het stimuleert begrijpend luisteren, woordenschatontwikkeling en de betrokkenheid van kinderen bij verhalen. Deze interactieve aanpak loopt naadloos over in begrijpend lezen, waarbij leerlingen strategisch leren nadenken over teksten. Door deze methode vroeg in te zetten, versterken we niet alleen de taalvaardigheden, maar ook de leesmotivatie en het plezier in lezen, wat een belangrijke pijler is binnen ons onderwijs.