Bij GO! tienerschool Tangram geloven we dat onderwijs meer is dan het overbrengen van kennis.

Het is een ontdekkingsreis waarin elke leerling zich op zijn eigen tempo kan ontwikkelen.

Wat ons écht onderscheidt? Ontdek het hier! ⬇️

Tangramtaal

In onze tienerschool werken we met een structuur van 4 units, waarbij elke unit 60 leerlingen telt, verdeeld over drie fases (leerjaren).  Elke unit telt daarnaast drie stamgroepen met leerlingen uit fase 1, 2 en 3. Een stamgroep heeft een vaste coach, die de leerling 3 jaar lang opvolgt. De 3 coaches zorgen samen voor alle leeractiviteiten in de unit (teamteaching).

Meer weten? Bekijk dit filmpje!

Tangramkrachten

Bij ons op school zetten we sterk in op het (verder) ontwikkelen van executieve functies bij de leerlingen. In totaal zijn er 10 executieve functies (cfr Breinhelden). We benoemen dit naar de leerlingen toe als Tangramkrachten.

Teamteaching

Teamteaching vormt één van de pijlers van onze pedagogische werking. Eén unit telt drie coaches. Iedere coach is verantwoordelijk voor een aantal vakken per fase. Extra ondersteuning wordt gegeven door de zorgcoaches. Elke coach neemt daarnaast ook de rol op van stamgroepcoach. Een leerling heeft dus drie jaar lang hetzelfde aanspreekpunt. 

5 modules & toonmoment

Ons programma is opgedeeld in modules. Een module loopt meestal van vakantie tot vakantie en wordt afgesloten met een challenge. Op het toonmoment aan het einde van elke module kan de leerling met de ouders en familie delen wat hij/zij geleerd en beleefd heeft.

Warm onthaal in de ochtend

We moedigen een zachte overgang aan en verwelkomen in de ochtend graag kinderen met hun ouders in de unit. Ook het ideale moment om de coach aan te spreken bij vragen.

Check-in

De schooldag start met een check-in. Dat gebeurt per fase of per stamgroep. Tijdens zo’n check-in komen er verschillende thema’s aan bod: de leerlingen praten over hun gevoelens en de groepsdynamiek, over de actualiteit, stellen een boek voor, delen waar ze trots op zijn, …

Leeractiviteiten versus Tangramtijd

We maken een onderscheid tussen leeractiviteiten en Tangramtijd. Leeractiviteiten worden begeleid door een coach. Denk aan een instructie, een begeleid oefenmoment, … In Tangramtijd werkt de leerling zelfstandig aan een opdracht. We oefenen hier volop de Tangramkrachten: startkracht, doorzetkracht, plan- en regelkracht, … Elke leerling wordt aangezet om gaandeweg zijn/haar leertraject te sturen. Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan hier hand in hand. 

Meer weten? Bekijk dit filmpje!

Werktijd thuis

In Tangram bewaken we dat werktijd thuis extra zinvolle oefenkansen zijn. Niet elke leerling krijgt dezelfde opdracht mee naar huis. We zetten met deze werktijd het traject op maat thuis verder. 

Coachingsgesprekken

Regelmatig gaat de coach in gesprek met de leerling. Tijdens dit coachingsgesprek wordt het leerproces besproken. Ook het welbevinden van de leerling komt aan bod, want wie zich goed voelt, komt beter tot leren.

Groeipuzzel & evalueren

De groeipuzzel, onze manier van rapporteren, biedt een overzicht van het leerproces en de groei die een leerling doormaakt. Vanaf unit 2 wordt per vak weergegeven in welke mate de doelen zijn bereikt, met behulp van een waardeschaal die uit vijf niveaus bestaat en visueel wordt weergegeven door batterijen. Naast de leerinhouden is er ook aandacht voor de ontwikkeling van de Tangramkrachten, die een belangrijke rol spelen in het leerproces.

Drie keer per jaar worden de ouders uitgenodigd op school om samen met de coach in gesprek te gaan. In zo’n puzzelgesprek wordt de evolutie besproken en worden gedeelde engagementen aangegaan. Vanaf unit 3 neemt ook de leerling zelf deel aan dit gesprek.

Waarom zou je hier starten?

In onze kleine school kent iedereen iedereen. Coaches worden met de voornaam aangesproken en ook de zachte overgangen tussen kleuter, lager en secundair dragen hieraan bij.

Meer weten? Bekijk dit filmpje!